Okres zimowych wyprzedaży wpisany
jest w strategie biznesowe każdej firmy zajmującej się szerokorozumianym
handlem. Dzięki nim właściciele sklepów jak i znanych marek mają szanse na
wypracowanie największego obrotu w ciągu roku oraz opróżnienie magazynów
Również w kategoriach ubrań i
multimediów odnotowywane są najwyższe przeceny towaru, których poziom
kształtuje się zazwyczaj w przedziale od 30 do 75%. O możliwości i wysokości
przecenienia danego produktu decyduje kalkulacja kosztów jego wytworzenia w
stosunku do niższej niż planowana ceny zbycia przy uwzględnieniu potencjalnie
większej ilości sprzedanego asortymentu. Biorąc pod uwagę dodatkowo ewentualny
potencjał atrakcyjności danego egzemplarza w przyszłym sezonie, firmy decydują
się na obniżenie cen i wysokość rabatu.
Amerykański wzorzec sejlowych
świąt to szał zakupów, który rozpoczyna się od Black Friday (zazwyczaj ostatni
weekend listopada) poprzez Boxing Day
(pierwszy dzień pracujący po świętach Bożego Narodzenia) aż do regularnych
wyprzedaży trwających do końca stycznia. W tym czasie tłumy rozgorączkowanych klientów
polują na niezwykle atrakcyjne dobra. W Polsce przebiegają one trochę spokojniej,
choć na dobrą sprawę zadomowiły się już kilka lat temu i z roku na rok zyskują
coraz większą popularność.
Odmienność od amerykańskiego
archetypu wynika głównie z różnic w stylu życia, mniejszej konsumpcji i większej
oszczędności. Polscy klienci jednak coraz śmiałej odnajdują się w
rzeczywistości wyprzedażowej. Wybierając się na zakupy są też coraz bardziej
świadomi i przygotowani- upatrzoną (ewentualnie przymierzoną) wcześniej rzecz
kupują po niższej cenie kontrolując świadomie realny stopień przeceny. Wciąż
jednak przeważa spontaniczny model zakupów, w których impuls decyduje o nabyciu
towarów ze zniżką.
Coroczne wyprzedaże to szansa dla
właścicieli sieci i sklepów na wypracowanie największego obrotu w ciągu roku,
gdyż ilość zakupionych dóbr zdecydowanie rekompensuje ich niższą cenę
detaliczną. Jest to również idealna okazja aby pozbyć się towaru sezonowego,
trudnego do sprzedaży w późniejszym terminie. Kolejna ekonomiczną korzyścią
jest zredukowanie kosztów magazynowania i logistyki dzięki znacznemu
opróżnieniu z „towarów niechcianych”.
Wysokie rabaty umożliwiają
również poszerzenie grona odbiorców o klientów, których do tej pory nie było
stać na zakup określonego asortymentu z uwagi na zbyt wysoką cenę. W rezultacie
więc jest to bardzo efektywne i stosunkowo mało wymagające narzędzie promocji
firmy.
Posezonowe wyprzedaże
organizowane są w zasadzie dwa razy do roku i już na stałe weszły do kalendarza
wydarzeń centrów i sieci handlowych dla których jest to niepowtarzalny sposób
by wypromować markę i wypracować zyski.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz