czwartek, 1 stycznia 2015

Wyprzedaże z biznesowego punktu widzenia

Okres zimowych wyprzedaży wpisany jest w strategie biznesowe każdej firmy zajmującej się szerokorozumianym handlem. Dzięki nim właściciele sklepów jak i znanych marek mają szanse na wypracowanie największego obrotu w ciągu roku  oraz  opróżnienie magazynów

Szaleństwo zimowych wyprzedaży rozpoczyna się pierwszego dnia po świętach i trwa zasadniczo do połowy lutego. Według danych opublikowanych przez Strefę Biznesu, aż 77% konsumentów planuje zakupy podczas tegorocznego okresu poświątecznej wyprzedaży. Średni budżet jakim będą dysponować klienci to 200 zł na jednorazowe zakupy. W większości przeznaczony zostanie on na odzież, obuwie, dodatki, sprzęt elektroniczny, wyposażenie wnętrz czy książki i płyty.

Również w kategoriach ubrań i multimediów odnotowywane są najwyższe przeceny towaru, których poziom kształtuje się zazwyczaj w przedziale od 30 do 75%. O możliwości i wysokości przecenienia danego produktu decyduje kalkulacja kosztów jego wytworzenia w stosunku do niższej niż planowana ceny zbycia przy uwzględnieniu potencjalnie większej ilości sprzedanego asortymentu. Biorąc pod uwagę dodatkowo ewentualny potencjał atrakcyjności danego egzemplarza w przyszłym sezonie, firmy decydują się na obniżenie cen i wysokość rabatu.

Amerykański wzorzec sejlowych świąt to szał zakupów, który rozpoczyna się od Black Friday (zazwyczaj ostatni weekend listopada) poprzez  Boxing Day (pierwszy dzień pracujący po świętach Bożego Narodzenia) aż do regularnych wyprzedaży trwających do końca stycznia. W tym czasie tłumy rozgorączkowanych klientów polują na niezwykle atrakcyjne dobra. W Polsce przebiegają one trochę spokojniej, choć na dobrą sprawę zadomowiły się już kilka lat temu i z roku na rok zyskują coraz większą popularność.

Odmienność od amerykańskiego archetypu wynika głównie z różnic w stylu życia, mniejszej konsumpcji i większej oszczędności. Polscy klienci jednak coraz śmiałej odnajdują się w rzeczywistości wyprzedażowej. Wybierając się na zakupy są też coraz bardziej świadomi i przygotowani- upatrzoną (ewentualnie przymierzoną) wcześniej rzecz kupują po niższej cenie kontrolując świadomie realny stopień przeceny. Wciąż jednak przeważa spontaniczny model zakupów, w których impuls decyduje o nabyciu towarów ze zniżką.

Coroczne wyprzedaże to szansa dla właścicieli sieci i sklepów na wypracowanie największego obrotu w ciągu roku, gdyż ilość zakupionych dóbr zdecydowanie rekompensuje ich niższą cenę detaliczną. Jest to również idealna okazja aby pozbyć się towaru sezonowego, trudnego do sprzedaży w późniejszym terminie. Kolejna ekonomiczną korzyścią jest zredukowanie kosztów magazynowania i logistyki dzięki znacznemu opróżnieniu z „towarów niechcianych”.

Wysokie rabaty umożliwiają również poszerzenie grona odbiorców o klientów, których do tej pory nie było stać na zakup określonego asortymentu z uwagi na zbyt wysoką cenę. W rezultacie więc jest to bardzo efektywne i stosunkowo mało wymagające narzędzie promocji firmy.

Posezonowe wyprzedaże organizowane są w zasadzie dwa razy do roku i już na stałe weszły do kalendarza wydarzeń centrów i sieci handlowych dla których jest to niepowtarzalny sposób by wypromować markę i wypracować zyski.     


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz