czwartek, 8 stycznia 2015

Nowa ustawa o prawach konsumenta

Od 25 grudnia obowiązuje nowa ustawa o prawach konsumenta. Zmiany dotyczą przede wszystkim zakupów dokonywanych drogą internetową, ale i dla handlu stacjonarnego przepisy przewidują wiele nowych regulacji.

zdj 
                                                                      zdj


Nowa ustawa o prawie konsumenckim (Ustawa z 30 maja 2014 o prawach konsumenta, Dz.U. 2014 poz. 827) to efekt wymogu dostosowania się standardów unijnych i wdrożenia dyrektywy 2011/83/UE. Dyrektywa ta została ona przyjęta w październiku 2011 r. a w większości państw członkowskich przepisy zaczęły obowiązywać od czerwca 2014r. Miała ona na celu ujednolicenie i uporządkowanie norm dotyczących praw konsumenta, które również obejmują międzynarodowy handel internetowy.

Podstawową regulacją nowej ustawy jest rozszerzenie - pod rygorem nieważności - obowiązku przedsiębiorców do poinformowania konsumenta o następujących kwestiach:

  • głównych cechach świadczenia, z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
  • danych identyfikujących firmy;
  • łącznej cenie za świadczenie usługi wraz z podatkami lub sposobu jej naliczania a także opłatach za dostarczenie, usługi pocztowe oraz jakichkolwiek innych kosztach, sposobie i terminie spełnienia świadczenia i procedurze rozpatrywania reklamacji;
  • przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia;
  • treści usług posprzedażnych i gwarancji;
  • czasie trwania umowy oraz sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy;
  • sposobie i terminie zapłaty;
  • sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy a także wzorze stosownego formularza ;
  • kosztach zwrotu rzeczy;
  • obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad;
  • możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur.


Dodatkowo, ustawa obliguje do zawierania umów w formie pisemnej jak i nie pobieranie dodatkowych opłat za połączenia telefoniczne, jeżeli przedsiębiorca wskazuje numer telefonu przeznaczony do kontaktowania się z nim w sprawie zawartej umowy. W myśl nowej ustawy przedsiębiorca musi również uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na każdą płatność wynikającą z zawartej umowy.

Ponadto, ustawa dosyć szczegółowo chroni interes konsumenta przed niechcianym i nieświadomym zakupem choćby poprzez nakaz czytelnego oznaczenia konieczności poniesienia kosztów usługi/produktu poprzez przycisk „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub innego równoważnego jednoznacznego sformułowania. Dotyczy to również zawieraniem umów przez telefon. Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku.


Nowa ustawa wprowadza również istotne zmiany w zakresie możliwości jej wypowiedzenia. Przede wszytki zostaje wydłużony okres odstąpienia od umowy bez podania przyczyny z 10 do 14 dni. A w przypadku gdy przedsiębiorca zaniecha obowiązek poinformowania klienta o przysługującym prawie- okres ten wydłuża się do 12 mc. 

Nowa ustawa o prawach konsumenta została uchwalona w celu ujednolicenia przepisów handlu międzynarodowego jak i wywiązania się z obowiązku wdrożenia zapisów dyrektywy UE. Począwszy od 25 grudnia konsumenci zostali uposażeni w szereg przywilejów i narzędzi broniących ich interesy przed praktykami nieuczciwego handlu, zwłaszcza w Internecie.


1 komentarz:

  1. Hah, nie no bez jaj. Jak można mieć rok na zwrot towaru? Przecież to przechodzi ludzkie pojęcie. Co rok nowy TV? Żaden problem, Żenada z tymi przepisami. Chyba lepiej zapoznać się porządnie z obowiązującym prawem do zwrotu i wykorzystywać je na zamotanych sprzedawcach. Tutaj znalazłem fajną tabelkę porównująca starą i nową ustawę w kwestii zwrotów http://prokonsumencki.pl/blog/zwrot-towaru-zakupionego-przez-internet-przez-konsumenta-nowa-ustawa-konsumencka/

    OdpowiedzUsuń