czwartek, 11 grudnia 2014

Nowe formy Visual Merchandisingu

Visual merchandising na przestrzeni lat, wraz z rozwojem nowoczesnych technologii, ewaluuje w swej formie, tworząc prawdziwe elektroniczne dzieła sztuki wizualnej i multimedialnej. Za pomocą nowoczesnych narzędzie angażuje wszystkie zmysły klienta zachęcając do zakupów.


Visual merchandising to dziedzina marketingowa zapoczątkowana w Stanach Zjednoczonych w latach 80-tych poprzedniego wieku, wraz z rozwojem koncepcji brandu. Jego sedno stanowi jak największe zwrócenie uwagi na asortyment sklepów głównie za pomocą wrażeń wzrokowych i tym samym zachęcenie do zakupów. Dziedzina ta w szczególności obejmuje tworzenie wystaw, aranżację i wystrój wnętrza sklepu oraz odpowiednie wyeksponowanie towaru. Środki, które służą do kreatywnej prezentacji produktu zarówno okna wystawowego jak i powierzchni sklepu to przede wszystkim obraz, dźwięk i światło.

Tradycyjne działania visual merchandisingu polegają na wyeksponowaniu towaru, na którego sprzedaży zależy nam najbardziej. Obowiązuje tu wciąż zasada lokalizacji produktu: w centralnym miejscu na wysokości wzorku (około 1,5 m). Niezmiennie, najistotniejszym nośnikiem reklamy jest wystawa sklepowa- to właśnie ona ma największy wpływ na impulsywne decyzje zakupowe. 5-8 sek to czas, w którym klient przechodząc obok sklepu i obserwując wystawę- postanawia czy wejść do środka. Dekoracja okna musi w tym czasie wysłać komunikat o  rodzaju asortymentu, pozycji sklepu oraz adresata.

Dźwięk i zapach to również bardzo ważne elementami dekoracji sklepu. Odpowiednio dobrana muzyka ma za zadanie wprawić klientów w bardzo przyjemny nastrój. Łagodne, powolne utwory sprawiają, że klienci nieświadomie zwalniają tempo chodu, tym samym lepiej zapoznają się z asortymentem i skłonni są więcej kupić. Podobną rolę odgrywa zapach, który z jednej strony generuje potrzeby (rozpylony aromat świeżego pieczywa skłania do jego zakupu ) a z drugiej- umila czas spędzony w sklepie.

Światło odrywa przemożną rolę w eksponowaniu towaru, dobrze zaplanowane prowadzi wzrok klienta do produktu, na którego sprzedaży najbardziej zależy sklepom. Stanowi istotny element wystroju wnętrza. Rozproszone i punktowe kompozycje świetlne, np. z użyciem oświetlenia ledowego stanowią bardzo często element grafiki dekoracyjnej. Tworzy ono też niepowtarzalny klimat sklepu- od zabawowego, zakupowego do intymnego niepowtarzalnego miejsca, w którym chce się przebywać, przebierać.

Graficzne obrazy bardzo często stanowią bądź element POS (materiału reklamowego, banneru promocyjnego itp.) lub samodzielny komponent dekoracji ścian, który ma wyrażać charakter miejsca, utożsamiać klienta z produktami, zaintrygować. W dobie nowoczesnych technologii coraz częściej funkcję tę przejmują ekrany, multimedialne pulpity, display’e czy interaktywne podłogi- ifoot. Wykorzystują one bądź czujniki ruchu bądź dotykowe panele do wyszukiwarki asortymentu (niczym w sklepie internetowym) lub informacji o aktualnych promocjach lub przykuwających uwagę grafikach.

Bardzo popularne ostatnimi czasy stały się też systemy ścian interaktywnych. Taki interaktywny billboard wyczuwa ruch przechodnia i w odpowiednim momencie reaguje ukazując reklamę lub pytanie ofertowe i poprzez wiele angażujących funkcji wchodzi w realny kontakt z klientem. Świetnie sprawdza się również stół wielodotykowy jako samodzielny punkt informacji o asortymencie. Nie pełni więc on już tylko funkcji reklamowej ale i informacyjną czy ułatwia system zamówienia (wykorzystywany w sieciach fast-foodowych umożliwia samoobsługowe dokonanie zamówienia)

Rola visual merchandisingu na przestrzeni lat nie uległa zmianie- wciąż bowiem chodzi o zaangażowanie zmysłów klienta do zwiększenia sprzedaży produktów. Zmieniają się jednak narzędzia- od tradycyjnych żarówek do nowoczesnych displayów multimedialnych.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz