Rola operatora spożywczego w centrum handlowym na przestrzeni lat
ewaluowała. Znane, liczące się w branży marki, w walce o stabilną pozycję na
rynku również poddawane są transformacjom. W obu przypadkach, by w pełni
zaspakajać potrzeby klienta, systemowe zmiany są nieuniknione.
Rola sklepu spożywczego w centrum
handlowym poddawana była wielu przemianom. Choć z coraz mniejszą siłą, definiuje
on pozycje obiektu handlowego, w którym funkcjonuje. Sklep z artykułami
spożywczymi wciąż jest traktowany jako kotwica najemców, co w szczególności
widać w centrach i parkach handlowych starszego typu. Tutaj nieprzerwanie
dominuje przeświadczenie, że to właśnie hiper- lub super- market wypracowują
około 50% FootFall (wskaźnika odwiedzalności).
Nowoczesne centra handlowe (m.in.
typu destination center) zdeklasyfikowały rolę operatora spożywczego do funkcji
wizerunkowej, odpowiedzialnej tylko i wyłącznie za pozycjonowanie obiektu.
Tutaj decydujące znaczenie ma więc oferta rozrywkowa i modowa, wokół której budowana
jest koncepcja obiektu. Wielosalowe kino, bowling, fitness club, restauracje i
sieci modowe stanowią magnes na klientów w galeriach nowego typu.
\
W Polsce nie mamy do czynienia na
szerszą skalę z obiektami typu non-food, więc niezależnie od generacji obiektu
dobór operatora spożywczego jest ogromnym wyzwaniem. W przeważającej mierze
komercjalizację obiektu rozpoczyna się więc od wyłonienia głównego najemcy
spożywczego, który z jednej strony jest gwarancją opłacalności inwestycji dla
pozostałych najemców, a z drugiej – jasnym komunikatem o przeznaczeniu obiektu.
W dalszych etapach wokół niego budowany jest cały tenant-mix obiektu.
Operator spożywczy powinien być przede
wszystkim dopasowany do bazowych założeń i charakteru obiektu. Powierzchnie
handlowe, w których znajduje się dyskont spożywczy niejednokrotnie
ukierunkowane są na klientów, dla których najważniejsze będą szybkie zakupy za
rozsądną cenę. Z kolei sprofilowanie na zamożniejszych klientów mogą zapewnić delikatesy
o zróżnicowanym wachlarzu asortymentów z produktami wysokiej jakości.
Drugim istotnym kryterium, jakie
należy wziąć pod uwagę wybierając najemcę spożywczego są potrzeby rynku. W
obiektach do 10.000 mkw w mniejszych miejscowościach bardzo często sprawdza się
formuła supermarketu z delikatesowym asortymentem, który swą popularność będzie
zawdzięczał bezkonkurencyjności. Z drugiej strony w aglomeracyjnych
lokalizacjach typu prime z powodzeniem działają hipermarkety z tańszym, ale za
to bardziej zróżnicowanym towarem.
Operator spożywczy odgrywa wciąż
bardzo ważno rolę w centrach handlowych- to jego charakter i oferta w dużej
mierze decyduje o pozycjonowaniu obiektu jak i doborze pozostałych najemców. Sklep
spożywczy pełni rolę kotwicy wokół której buduje się tantem mix najemców.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz