Centrum handlowe już dawna
przestało być tylko świątynią konsumpcji, przestrzenią w której możemy zrobić
zakupy. Obecnie jest ono nie tylko sposobem na spędzanie wolnego czasu ale
pełni również wiele ról społeczno- integracyjnych, kulturowych, edukacyjnych
czy nawet duchowych.
Coraz większe oczekiwania
klientów w stosunku do różnorodności oferty jak i heroiczna walka o konsumenta
przyczyniły się w dużej mierze do transformacji nowoczesnego centrum
handlowego. Przede wszystkim oprócz przedefiniowania oferty handlowej
poszerzeniu ulega część rozrywkowa i sportowa. W ofercie każdego większego
obiektu są kina, sale widowiskowe, kręgielnie i kluby fitness czyniąc z niego
idealne miejsce spędzania wolnego czasu dla singli, rodzin czy przyjaciół. Aby
jednak zatrzymać klienta na jeszcze dłużej właściciele i zarządcy galerii
włączają wszystkie pozostałe funkcje miejskie (kulturalna, medyczna,
edukacyjna, administracyjne, duchowa) tworząc z galerii swoiste
samowystarczalne planety miejskie.
Stary Browar w Poznaniu to jeden
z wyraźniejszych przykładów na to jak można łączyć sztukę z handlem i biznesem.
Zaskakujące jest to, że jak na masowy i komercyjny format centrum handlowego wartość
artystyczna proponowanej sztuki jest na wysokim poziome, a wydarzenia które tu
mają miejsce bardzo często przynależą do nurtu alternatywnej kultury. Odbywają
się tu między innymi pokazy tańca współczesnego, spektakle teatralne, seanse filmu
alternatywnego i stałe ekspozycje sztuki nowoczesnej.
Na zaspokojenie edukacyjnych,
społecznych i pedagogicznych potrzeb swoich klientów nastawiła się między
innymi Bonarka City Center w Krakowie. Jest
to jedna z czterech lokalizacji w centrach handlowych Stowarzyszenie
Siemacha, które zajmuje się twórczą animacją czasu wolnego dzieci i młodzieży w
formie dziennej placówki wychowawczej. Wychowankowie Siemachy w komercyjnych
przestrzeniach biorą udział w wielu
warsztatach artystycznych, kursach zawodowych, zajęciach sportowych czy
pedagogicznych.
Millenium Hall w Rzeszowie to
pierwsze centrum handlowe, które postanowiło wyjść naprzeciw potrzebom
mieszkańców związanych z ograniczonym dostępem do administracji i uruchomiło
Punkt Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta w swoim obiekcie. Umożliwia on w
komfortowych warunkach jak i przystępnych godzinach załatwienie wielu
urzędowych spraw, m.in.: wyrobienie dowodu osobistego, prawa jazdy czy dowodu
rejestracyjnego, złożenie pisma urzędowego, pobranie urzędowych druków i
uzyskania pomocy w ich wypełnieniu.
Kaplica św. Barbary przy Silesia
City Center w Katowicach to precedensowe inwestycja węgierskiej korporacji TriGránit która z powodzeniem łączy
tradycyjną przestrzeń sakralną z nowoczesną świątynią konsumpcji. Kościół,
który zlokalizowany jest tuż obok centrum zaadresowany jest nie tylko do jego klientów,
ale również do mieszkańców pobliskiego osiedla, nawiązując do wydarzeń galerii
jak i życia codziennego tej części miasta.
Centrum handlowe w masowej świadomości to miejsce zakupów, Baudrillard’owskim drugstore. Coraz częściej jednak
właściciele i decydenci sięgają po pozahandlowej przejawy działalności by
zatrzymać klientów w swoim obiekcie zaspakajając wszystkie jego potrzeby. W
dzisiejszych czasach centra handlowe aspirują tym samym do roli samowystarczalnego
miasteczka oferując w jednym miejscu wszystkie elementy struktury społecznej i
zaspakajając większość jej potrzeb.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz