sobota, 20 września 2014

nowoczesne powierzchnie handlowe

2013 r. okrzyknięty został jednoznacznie jako rok prosperity dla inwestorów, deweloperów, właścicieli oraz zarządców centrów i sieci handlowych. Jak donosi raport Cushman & Wakefield „Marketbeat Polska – Wiosna 2014” w tym czasie  wybudowano i oddano do użytkowania  aż 650.000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Z drugiej strony, potencjalni nabywcy- punkty handlowo-usługowe borykają się z coraz mniejszą rentownością wynajmowania takich lokali.



Największymi graczami w zestawieniu nowopowstałych obiektów są Poznańskie City Center, Galeria Katowicka i Riviera Gdyńska (rozbudowane i rekomercjalizowane Wzgórze). Na wyróżnienie zasługuje również Europa Centralna w Katowicach jako przedstawiciel parków handlowych. Istnieje jednak druga, negatywna strona ubiegłorocznego ożywienia inwestycyjnego. W zatrważającym tempie bowiem podwyższa się poziom pustostanów w galeriach handlowych, który urósł do poziomu 6 %.  Coraz częściej też mamy do czynienia z opóźnianiem otwarcia ukończonych inwestycji handlowych właśnie ze względu na niedostateczne zapełnienie lokali.

Kluczem do odwrócenia tej niekorzystnej sytuacji wydaje się być zaniechanie dotychczasowego sposobu myślenia o najmie lokali, świeże spojrzenia na przestrzeń handlową. W dzisiejszych czasach nie może ono polegać na jak najszybszym zapełnieniu wszystkich powierzchni które mamy do wynajęcia ale na takim skomponowaniu różnorodnego, niepowtarzalnego wachlarza punktów handlowo- usługowych by oferta potencjalnego najemcy miała szanse wyróżnić się na tle pozostałych sklepów i obiektów podobnego pokroju.

Drugim ważnym aspektem jest zmiana podejścia do myślenia o lokalizacji. Skończyły się już bowiem czasy gdzie większe skupiska handlowe powstały jedynie w dużych aglomeracjach, w ich centralnych dzielnicach. Obecnie klient oczekuje możliwości zrobienia kompleksowych zakupów jak i atrakcyjnego spędzenia wolnego czasu w pobliżu swojego miejsca zamieszkania. Dlatego też warto zastanowić się nad „drugorzędnymi” lokalizacjami takimi jak osiedla mieszkaniowe, przedmieścia, mniejsze miejscowości itp. Oferta sklepów musi być również dostosowana do potrzeb tego konsumenta: warto więc zrezygnować z luksusowych butików z markową odzieżą na rzecz mniejszego operatora spożywczego.  

Wysoka koniunktura w branży nowoczesnych powierzchni handlowych wraz z prognozami dalszego wzrostu gospodarczego w Polsce to przynajmniej dwa powody dla których warto podjąć trud transformacji oferty przestrzeni handlowej i powalczyć o nowoczesnego klienta który jest coraz bardziej wymagającym konsumentem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz