2013
r. okrzyknięty został jednoznacznie jako rok prosperity dla inwestorów,
deweloperów, właścicieli oraz zarządców centrów i sieci handlowych. Jak donosi
raport Cushman & Wakefield „Marketbeat Polska – Wiosna 2014” w tym
czasie wybudowano i oddano do
użytkowania aż 650.000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Z drugiej strony,
potencjalni nabywcy- punkty handlowo-usługowe borykają się z coraz mniejszą
rentownością wynajmowania takich lokali.
Największymi graczami w zestawieniu
nowopowstałych obiektów są Poznańskie City Center, Galeria Katowicka i Riviera
Gdyńska (rozbudowane i rekomercjalizowane Wzgórze). Na wyróżnienie zasługuje
również Europa Centralna w Katowicach jako przedstawiciel parków handlowych.
Istnieje jednak druga, negatywna strona ubiegłorocznego ożywienia
inwestycyjnego. W zatrważającym tempie bowiem podwyższa się poziom
pustostanów w galeriach handlowych, który urósł do poziomu 6 %. Coraz częściej też mamy do czynienia z opóźnianiem
otwarcia ukończonych inwestycji handlowych właśnie ze względu na niedostateczne
zapełnienie lokali.
Kluczem
do odwrócenia tej niekorzystnej sytuacji wydaje się być zaniechanie
dotychczasowego sposobu myślenia o najmie lokali, świeże spojrzenia na
przestrzeń handlową. W dzisiejszych czasach nie może ono polegać na jak najszybszym
zapełnieniu wszystkich powierzchni które mamy do wynajęcia ale na takim
skomponowaniu różnorodnego, niepowtarzalnego wachlarza punktów handlowo-
usługowych by oferta potencjalnego najemcy miała szanse wyróżnić się na tle
pozostałych sklepów i obiektów podobnego pokroju.
Drugim ważnym
aspektem jest zmiana podejścia do myślenia o lokalizacji. Skończyły się już
bowiem czasy gdzie większe skupiska handlowe powstały jedynie w dużych
aglomeracjach, w ich centralnych dzielnicach. Obecnie klient oczekuje
możliwości zrobienia kompleksowych zakupów jak i atrakcyjnego spędzenia wolnego
czasu w pobliżu swojego miejsca zamieszkania. Dlatego też warto zastanowić się
nad „drugorzędnymi” lokalizacjami takimi jak osiedla mieszkaniowe,
przedmieścia, mniejsze miejscowości itp. Oferta sklepów musi być również
dostosowana do potrzeb tego konsumenta: warto więc zrezygnować z luksusowych
butików z markową odzieżą na rzecz mniejszego operatora spożywczego.
Wysoka koniunktura w branży nowoczesnych powierzchni handlowych wraz z
prognozami dalszego wzrostu gospodarczego w Polsce to przynajmniej dwa powody
dla których warto podjąć trud transformacji oferty przestrzeni handlowej i
powalczyć o nowoczesnego klienta który jest coraz bardziej wymagającym
konsumentem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz