Visual merchandising na
przestrzeni lat, wraz z rozwojem nowoczesnych technologii, ewaluuje w swej
formie, tworząc prawdziwe elektroniczne dzieła sztuki wizualnej i
multimedialnej. Za pomocą nowoczesnych narzędzie angażuje wszystkie zmysły
klienta zachęcając do zakupów.
Visual merchandising to dziedzina marketingowa zapoczątkowana
w Stanach Zjednoczonych w latach 80-tych poprzedniego wieku, wraz z rozwojem
koncepcji brandu. Jego sedno stanowi jak największe zwrócenie uwagi na
asortyment sklepów głównie za pomocą wrażeń wzrokowych i tym samym zachęcenie
do zakupów. Dziedzina ta w szczególności obejmuje tworzenie wystaw, aranżację i
wystrój wnętrza sklepu oraz odpowiednie wyeksponowanie towaru. Środki, które
służą do kreatywnej prezentacji produktu zarówno okna wystawowego jak i
powierzchni sklepu to przede wszystkim obraz, dźwięk i światło.
Tradycyjne działania visual merchandisingu polegają na
wyeksponowaniu towaru, na którego sprzedaży zależy nam najbardziej. Obowiązuje
tu wciąż zasada lokalizacji produktu: w centralnym miejscu na wysokości wzorku
(około 1,5 m). Niezmiennie, najistotniejszym nośnikiem reklamy jest wystawa sklepowa-
to właśnie ona ma największy wpływ na impulsywne decyzje zakupowe. 5-8 sek to
czas, w którym klient przechodząc obok sklepu i obserwując wystawę- postanawia
czy wejść do środka. Dekoracja okna musi w tym czasie wysłać komunikat o rodzaju asortymentu, pozycji sklepu oraz
adresata.
Dźwięk i zapach to również bardzo ważne elementami dekoracji
sklepu. Odpowiednio dobrana muzyka ma za zadanie wprawić klientów w bardzo przyjemny
nastrój. Łagodne, powolne utwory sprawiają, że klienci nieświadomie zwalniają
tempo chodu, tym samym lepiej zapoznają się z asortymentem i skłonni są więcej
kupić. Podobną rolę odgrywa zapach, który z jednej strony generuje potrzeby
(rozpylony aromat świeżego pieczywa skłania do jego zakupu ) a z drugiej- umila
czas spędzony w sklepie.
Światło odrywa przemożną rolę w eksponowaniu towaru, dobrze
zaplanowane prowadzi wzrok klienta do produktu, na którego sprzedaży
najbardziej zależy sklepom. Stanowi istotny element wystroju wnętrza. Rozproszone
i punktowe kompozycje świetlne, np. z użyciem oświetlenia ledowego stanowią
bardzo często element grafiki dekoracyjnej. Tworzy ono też niepowtarzalny
klimat sklepu- od zabawowego, zakupowego do intymnego niepowtarzalnego miejsca,
w którym chce się przebywać, przebierać.
Graficzne obrazy bardzo często stanowią bądź element POS
(materiału reklamowego, banneru promocyjnego itp.) lub samodzielny komponent
dekoracji ścian, który ma wyrażać charakter miejsca, utożsamiać klienta z
produktami, zaintrygować. W dobie nowoczesnych technologii coraz częściej funkcję
tę przejmują ekrany, multimedialne pulpity, display’e czy interaktywne podłogi-
ifoot. Wykorzystują one bądź czujniki ruchu bądź dotykowe panele do wyszukiwarki
asortymentu (niczym w sklepie internetowym) lub informacji o aktualnych
promocjach lub przykuwających uwagę grafikach.
Bardzo popularne ostatnimi czasy stały się też systemy ścian
interaktywnych. Taki interaktywny billboard wyczuwa ruch przechodnia i w
odpowiednim momencie reaguje ukazując reklamę lub pytanie ofertowe i poprzez
wiele angażujących funkcji wchodzi w realny kontakt z klientem. Świetnie
sprawdza się również stół wielodotykowy jako samodzielny punkt informacji o
asortymencie. Nie pełni więc on już tylko funkcji reklamowej ale i informacyjną
czy ułatwia system zamówienia (wykorzystywany w sieciach fast-foodowych
umożliwia samoobsługowe dokonanie zamówienia)
Rola visual merchandisingu na przestrzeni lat nie uległa
zmianie- wciąż bowiem chodzi o zaangażowanie zmysłów klienta do zwiększenia
sprzedaży produktów. Zmieniają się jednak narzędzia- od tradycyjnych żarówek do
nowoczesnych displayów multimedialnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz